До експозиції «Де є бої – там є герої». Розділ 10 «Війна за віру»

10.03.2020

До експозиції «Де є бої – там є герої». Розділ 10 «Війна за віру»

Окремий розділ експозиції присвячений темі боротьби за православ’я. Експозиційний образ формується комплексом предметів: іконою Георгія Побідоносця – патрона українського війська та розп’яттям, яке перероблене з католицького на православне. Це своєрідний символ конфесійного конфлікту епохи Хмельниччини.

Для створення «Натюрморту з іконою, зброєю і розп’яттям» в якості прототипів обрано три картини. Одна з них – полотно Яна Давідса де Гема (нід. Jan Davidsz de Heem) «Букет з квітів в скляній вазі, розп’яття та мертва голова». В живописі XVII століття квітковий натюрморт був покликаний надихати глядача на роздуми про мораль та християнські цінності. Мотив квітів представлений індитією – шатами Святого Престолу, прикрашеною аплікацією з квітів, які перейняті християнською символікою та транслюють алюзії релігійного змісту.

Тему Святого Престолу підтримує православна дарохранильниця для Святих Дарів. У католицьких храмах їх функцію виконують гостії. Традиційно, символом прийняття Святих дарів є виноград. Ці два моменти відсилають до картини Яна Давідса де Гема (нід. Jan Davidsz de Heem) «Євхаристія в гірлянді з фруктів». З нього був запозичений мотив обплетення композиції гірляндою, який передається за допомогою лози винограду, що пронизує та обплітає всі предмети композиції. Це алегорія релігійної ідеї як транслятора національних ідеалів, цілей і вимог.

Окрема натюрмортна група присвячена темі участі духовенства в подіях національно-визвольної війни. Вона відображає ситуацію, в якій опинилися ієрархи Української православної церкви за часів Хмельниччини. Символом прагнення церковної еліти втримати баланс між протиборчими силами презентує комплекс, що складається з вагів, панагії, колекції наперсних та тільних хрестів. Активна позиція низів православного духовенства передається через несподівані, як для релігійної теми, предмети озброєння. Вони, в свою чергу, знаходять резонанс в натюрморті Пітера Боеля (нід. Pieter Boel) «Large Vanitas».

Навколо композиції розташовані: ілюстрація «Воєвода А. Г. Кисіль» з альбому «З Української старовини», зображення Свято-Успенської Києво-Печерської лаври, картина А. Федосеєнка «Дорога до храму».

Наступний розділ

До експозиції «Де є бої – там є герої». Розділ 11 «Батіг — бич Божий»

Поділитися в соц.мережах:

Останні новини

Всі новини
20.09.2021

Обслуговування 14 жовтня

Увага! 14 жовтня екскурсійне обслуговування на об`єктах та територією Заповідника не проводиться!

Читати повністю
16.09.2021

Національний заповідник «Хортиця» офіційно приєднався до Міжвідомчої мережі регіонального орнітологічного моніторингу

У 2021 р. Національний заповідник «Хортиця» офіційно приєднався до Меморандуму про взаємодію між науковими, навчальними та громадськими організаціями у рамках Міжвідомчої мережі регіонального орнітологічного моніторингу (РОМ) на півдні України. Програма...

Читати повністю
15.09.2021

Експедиція Національного заповідника «Хортиця» на території пам’ятки національного значення “Кам’янська Січ”.

Наприкінці літа 2021 року експедицією Національного заповідника «Хортиця» було проведено дослідження на території пам’ятки національного значення – Кам’янська Січ. Як і в минулі роки, експедиція мала охороно-досліджуваний характер. Пам’ятка знаходиться...

Читати повністю